Thörnströms kök - närproducerat och smakrikt




Detta är kvällen före Årets Kock och jag befinner mig på resa i Göteborg. Passar på att ta med familjen till Thörnströms. Här är menyn baserad på närproducerad mat och ekologiska råvaror. Fantastiskt hur detta nu verkligen inte är ett undantag utan snarare regel. Jag älskar att det står "naturligtvis". Menyn är för övrigt otroligt bra anpassad till oss matnördar som vill veta allt. Tydlig, enkel att läsa och väldigt utförlig. Jag kan äta en fyra, sex eller nio-rättersmeny och finner bra alternativ hela vägen. Det är också ett plus att alla rätter på menyn går att välja á la carte. Vi väljer på grund av barnen en trerätters. Den inleds med en GRYM tartar på kalv och kålrot.

TARTAR OCH KÅLROT
Jag hyser som så många andra hatkärlek till vår gamla råvara kålrot. Den är ofta underbar och samtidigt inte alltid god. Thörnströms har valt att servera den i olika texturer med senap och pepparrot, till tartar. Den friterade toppingen med de små syrade bitarna och grovkorning senap i fransk stil blir helt gudomlig. Bitsk, köttig och rotig. Högsta betyg. Jag fick ett fantastiskt vitt vin från Sydtyskland därtill som nästan höll måttet men frågan är ändå om man inte skulle ha druckit ett ännu smakrikare vin eller retirera till öl. Här var det drag i galoscherna! Iallafall månne en av de bästa tartarer jag ätit och jag älskar ändå tartar.

SKREI OCH KAPRIS
Huvudrätt var skreitorsk, halstrad vilket jag verkligen gillar. Jag älskar fiskrätter med lite mer smak än den vanliga milda smaken. På bekostnad av vinet men ändå. Dock kanske en bit för långt gången men det gjorde inget med de underbart djupa smakerna jag fick därtill. Rödbeta, kapris, friterat slag och spenatkräm. Inför Alla hjärtans dag har jag en rosa sky baserat på beta på menyn - och precis just detta fick jag här. Hälles i kanna på plats.

Till detta rekommenderas ett rosé från Champagne, visar det sig från min egen leverantör Vin & Natur. Jag älskar de här underliga, fantastiska naturliga vinerna. Det är månne inte main stream och denna rosé var verkligen inte det men jag älskar den. Återhållsam, torr, smakrik, jästig och på Pinot Noir. Någonstans mellan rött och rosé. Fast stramare. Ja helt underbart till rödbeta.

Vi hade en underbar kväll på Thörnströms. Jag kan verkligen rekommendera ett besök. Menyerna är förvånansvärt prisvärda med tanke på matens höjd. Framförallt måste jag framhäva hur bra det är att bli omhändertagen av fantastisk servis som verkligen är djupt insatt i mat och vin i kombination. Snyggt. Och kan svara på alla frågor. Det är verkligen viktigt att servisen vet vad som serveras med samma exakthet som kockarna.

Proffsigt ut i fingerspetsarna och så min favorit - vagnarna. Ostvagn och spritvagn


Superbt, vi återkommer vid nästa Göteborgsresa.

Kommentarer