2015 - ett bra år för Lisa

Vårt hem på Resarö tillika 
restaurangen med 24 platser
2015 var ett bra år för Lisa och min verksamhet Fine Home Dining och Husmor Lisa. Nytt år och kan vara dags för lite summering här på bloggen - det blev många fina erkännanden för min matlagning på ett och samma år. Hoppas nu denna racerfart fortsätter in i 2016 - jag tänkte förstås fortsätta ge gärnet.


Månadens krögare i bookatable

Året började bra, i februrai blev jag Månadens krögare i Bookatable. Det
Dukat för fine home dining
var ca 350 
gäster som ätit julbord och nyårsmeny hos Lisa som gav sina omdömen. Vi fick 9,8 av 10 i snittbetyg av gästerna, bäst av alla Bookatablerestauranger i hela Sverige. Mitt julbord är ett resultat av många års matlagning och generationers recept på mathantverk i en familj med mycket starka jultraditioner och roliga/vackra firanden. Jag är så tacksam över att mitt julbordsteam levererar så bra på detta. Bookatables intervju

Nummer 1 i Vaxholm på Trip Advisor

Lättrökt röding och sparris - 
en klassiker hos Husmor
Plötsligt hade många trevliga gäster skrivit sina omdömen som nästan uteslutande var toppbetyg, glad över det så länge det varar! Åkte snabbt upp som no 1 i Vaxholm. Här var det gästernas betyg, ingen branschpatrull eller krogtestare har vad jag vet besökt mig. Det är en viss stämning jag lyckats skapa eftersom det är en finare middag hemma, men samtidigt restaurang. 

Vi har också ett fantastiskt läge. Det viktiga måttot för mig har dock hela tiden varit - fantastiskt läge OCH fantastisk mat. Svårhittat enligt mig.

Hårt arbete i verkligheten ligger bakom alla resultat, det är min övertygelse. Uppmärksamhet och att synas är viktigt för en business, men att vara konkret närvarande och älska sin verklighet är, iallafall för mig, det viktigaste. Jag älskar det tuffa arbetet i restaurangköket, själva processen, och att få vacker och god mat producerad ut till gästen. För mig är det varje vecka så välgörande när jag ser glädjen hos gästerna som ätit min mat, hur de uppskattar smakerna och den speciella stämningen i min restaurang, den fina plats på jorden där jag har lyckan att husera. 


Det har jag verkligen haft förmånen att få känna under de här första åren då jag driver en liten restaurang med få platser. Något som det naturligtvis blir mindre av om man expanderar och som inte alltid är av godo heller för den delen, när det är svårt att hitta personal till en såpass liten verksamhet. 

Nya bryggan gör att fler kan
 komma på besök - bar nästa sommar?

Många glider in med båt - en nära skärgårdskrog året om

I juni blev vi äntligen färdiga med vår nya brygga med plats för såväl 

stora båtar som flera småbåtar. På sommaren har vi öppet för lunch och middag fyra dagar i veckan och under vår och höst fredag/lördag för middagar.


Mat och trädgårdsstudio med kurser och företagsevent

Meter Television kom med den här fina båten

Många företag har sedan dess upptäckt den perfekta möjligheten att anlända till Husmor Lisa på en perfekt drinktimme - med stor båt, ribbåt, taxibåt eller vad annars som kan hyras på Strandvägen. Vi har kört åtskilliga uppskattade matlagningskurser med den vackra utsikten och de fina råvarorna i mitt perfekta workshopkök - Mat- och trädgårdsstudion.  

ICA:s produktutvecklingsavdelning på trevlig kurs & middag

Min underbara familj gör ett fantastiskt jobb

Sommaren blev mycket bra trots vädret med många glada dinerande gäster i restaurangen. Många har druckit blommiga drinkar på mina nordiska medicinalörter och 

blommor. Nästa sommar kanske det blir bar på bryggan?

Med tanke på att vi bor här så har vi så mycket öppet som en hemmakrog kan ha. Jag måste verkligen tacka min fantastiska familj som står ut med att ha gäster året runt, minst två dagar i veckan och under många månader ännu oftare. Det krävs stor anpassning, organisation och flexibilitet för att få det att fungera. Dessutom så gör min familj i stort ett bra jobb, min mamma som inspekterar att jag håller släktens duknings- och inredningstradition högt och inte avviker från snygg stil, syrran som är evig partner i matdiskussioner och säljer in Husmor Lisa här och där, fadern som finansierar, brorsan och svärmor som sköter trädgården, övriga släkten som supportar och besöker mig mm Detta är verkligen en familjeverksamhet, det ska sägas.
Hela våren gick jag en otroligt proffsig kurs på Restaurangakademin till kökschef. Jag blev kursetta, vilket var kul. Den inspiration, och den nivå på utbildning som erbjuds där är suverän. Och vad otroligt trevligt att få komma dit varje vecka och inspireras samt träffa andra otroligt duktiga kollegor. Något jag verkligen har med mig från min tidigare karriär som chef i byråvärlden och som är AVGÖRANDE i den här branschen är att kunna räkna på allt jag gör. Det är så tighta marginaler att förutom att alltid i allt vara kundorienterad, vilket också gäller för byråbranschen, så måste du ha koll på siffrorna och alltid maximera intäkt per gäst för att överleva. Det fick jag en del nya och bra verktyg att använda på den här kursen. Rekommenderas!

Jag har tävlat i Årets kock. 

Det är kanske svårt att förstå för icke branschpersoner hur stort detta är för mig. Jag kom till "kvartsfinal" där 40 av 114 bidrag valts ut att få laga upp sin rätt för en anonym jury. Det är ett nytt och mycket bra system, att få laga upp sin mat ger större chans att rätt finalister väljs ut. I år blev det bara killar som gick vidare till semi men det här systemet kan nog vara bra för att på sikt få fler tjejer i tävlingarna, det ger ju möjlighet att träna in sin tävlingsvana! Årets kock har också månat om att få fram fler kvinnor i tävlingsjuryn.

Hårdrock i högtalarna på väg till tävling
I år hade vi iallafall en sjukt glad, taggad och lite galen husmor bland alla grabbarna i tävlingsköket. Det var otroligt kul att tävla, vilken adrenalinkick att laga pefektionistiskt på tid med en jury! Jag själv fick några missöden med temperaturer och spisar - något jag verkligen lärde mig mycket av och nu är det bara att fortsätta satsning och träning. Lärt mig om hur jag ska planera, lägga upp och framförallt förträna. Jag är ödmjuk inför faktumet att jag har mer att lära än många andra men det jag nu ännu mer tror på är att jag KAN skapa en rätt som går vidare.

Det är attityden det hänger på i matlagningstävlingar på den här nivån, på't igen ba! Jag är OTROLIGT GLAD över den attityd jag mött av de killar jag träffade i tävlingsköket. 

Egna odlingarna ger mig vackert till tallriken
Det som gäller är hård träning, lära sig sina läxor och att ha mycket ormskinn. Jag har lagt massor av timmar på det här och andra har lagt massa tid på min rätt. Att leverera mat på toppnivå kräver finslipning på alla detaljer. I verkligheten varje dag. Det kan ibland reta mig att bilden av kockbranschen är glamorös. 
Working with the spritspåse


Folk verkar tro att man lever ett glamoröst liv i ett kök, och man kan ju då inte ha mer fel. För mig är matlagning ett kall, något jag alltid gjort och något jag måste göra. Det är många timmars lyftande, gående, hackande, nötande, kokande, städande, planerande, räknande och tunga lyft. OCH mina vänner, jag som jobbat med strategiska, spännande uppdrag på hög nivå i konsultbranschen kan ändå säga. Jag älskar det!! Alla detaljer ska sitta, det är hårt jobb, mycket förberedelse. Men för mig, legitimerad arbetsnarkoman, det roliga och det rätta. Dock är det väldigt lite som är glamoröst, kan jag tycka som ändå arbetat på MTV, där var det något mer glamour ändå :)

Och så detta med tjejerna. Nu får vi skärpa oss. Killarna ÄR bättre för de är fler. Juryn var anonym, bestod av massa damer, och de valde 18 killar. Så om vi ska komma någonvart med fler tjejer i Årets kock så får vi helt enkelt gå på'et hårdare. Kom igen nu! Öva, kör så det ryker! Satsa! 

Hårt arbete gillar jag
Lisa i Pontus Cateringköket med alla killarna

Som vanligt arbetar jag på i Pontus Frithiofs kök och bidrar troligen både med lite ålders- och könsutjämning där. Pontusgruppen är ett fantastiskt företag med stark drivkraft, professionalism och är samtidigt mycket föränderligt, den typen av företag jag alltid jobbat och trivts i. Full fart framåt i businessen. 


Fler kvinnliga kockar i finköken! 

Oj ja det blev mycket av det 2015... Jag har faktiskt fått höra av branschpersoner, flera kvinnor, det osannolika uttalande att det ”nu är vi trötta på tjatet om att det behövs kvinnliga kockar, män passar ändå bättre i kök”. Stämmer detta? Jag tycker det är kul att jobba med mat på en viss nivå med allt vad det innebär, trots tunga lyft, hård jargong och sena, ojämna arbetstider. Det råder kockbrist i Stockholm, då måste väl halva befolkningen ändå utgöra rekryteringsbas? Det är ju roligare också med ett jämställt kök!! I år har jag engagerat mig där jag kan. Och i och med detta träffat många kompetenta, arbetsamma och duktiga tjejer som kan laga fantastisk mat. De finns där, nota bene.

Gästspel
Vi körde i februari ett gästspel på 19 glas, uppmärksammat i DN och det
Gänget som körde gästspel på 19 Glas
var så otroligt kul, fullbokat på några minuter och världens roligaste mest smidiga service. Nu jobbar jag och super-järnhanden projektledare Linn Söderström på att upprepa succén på fler krogar. 


Min rätt med sparris, violer och 
rökt löjrom

Det som är så väldigt roligt med det här projektet som jag hoppas mycket på framåt, är att vi lagar mat, den smakar gott och är vacker och gästerna betalar för det. I verkligheten! Inte debatt och tjafs utan leverans. Dags för leverans helt enkelt, damer.



Jag och Anne vid Waxholms hotell


Girls cooking for good
I oktober var det dags för nästa leverans, en annan stark och kompetent kvinna som finns nära mig, Malin Lönneberg som driver Desserthantverk i Åkersberga, hade på ett par veckor lyckats dra ihop fem kvinnliga matprofiler i Vaxholm för en gemensam insats för flyktingkrisen och i två dagar lagade vi mat och sålde den till förmån för kvinnor och barn i flyktingläger. Ett bra exempel på kvinnligt entreprenörsskap är också Baby Nest Foundation drivet av Jamila Khan. De hjälper kvinnor och barn på plats nere i Turkiet i flyktingläger och alla intäkter vi drog in gick direkt till detta projekt. Härligt.

Parabere Forum 
I mars var vi på resa till Bilbao ett gäng kvinnliga kockar på den internationella konferensen Parabere forum, som syftar till att stärka kvinnor inom matbranschen internationellt, initierat av fantastiska Maria Canabal. Det var en sådan inspiration och glädje att se så många kvinnliga entreprenörer  och kockar. Vi är rätt många över världen, dock ofta lite ensamma i våra hörn. I år åker vi igen, denna gång till Bari i Italien, ytterligare en matregion jag längtat efter att besöka. 

Titti Qvarnström, Sara Wicklin bara några
av de fantastiska kvinnorna jag lärde känna på resan
Jag har själv fått förmånen att arbeta som nordisk representant för organisationen och med hjälp av Hanna Halpern, general på Årets kock som vår sponsor, arrangerade vi en workshop för att ta fram konferensteman på Restaurangakademin. Det var kul att se vad alla vill prata om, det handlar mycket om att synas mer och att våga starta, driva. Jag är glad att ha med mig ett starkt kunnande som entreprenör med in i kockbranschen från min tidigare, som sagt något mer glamorösa karriär i medie- och PR-branschen.

Som sagt, det blev mycket kvinnliga kockar. I framtiden får man hoppas att det inte ska behövas utan att vi pratar mer om kockar i allmänhet och att det, som i många andra branscher i dagens samhälle, inkluderar båda könen - som en självklarhet. Jag som arbetat i både event- och PR-branschen där det finns många duktiga kvinnliga entreprenörer, chefer och projektledare, fick faktiskt något av en chock över hur självklart det är för de flesta, män som kvinnor – att ordet kock betyder en person som arbetar i kök, av manligt kön. 

Eftersom jag gillar att arbeta med män så gör det mig inte något att vara en enda bland många killar. Men en arbetsplats fungerar alltid bättre och blir roligare med en bra blandning av personer både av olika kön, ålder och bakgrund! Det är min erfarenhet som ledare i många andra branscher och det torde vara samma i kök, jag kan inte se någon anledning till annat.











Kommentarer

Unknown sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Blogger sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Titanium Fits Dog (3 Pieces) - Kit Kit - Classic C -Tianium
Titanium Fits does titanium set off metal detectors Dog (3 Pieces) - Kit. Stainless Steel Case for titanium band rings Iron Dogs · This is a toy that has been titanium 3d printer designed to be a member of stiletto titanium hammer the team at ford edge titanium 2021 Iron Dogs.